Pre-test checklist – COMPLETE

Voor een laatste keer loop in nog door de materie heen. 6 hoofdstukken, van basiskennis en luchtvaart regelgeving tot meteorologie en operationele inzet. Het is wel even wat ander dan een backfocus check bij het ophalen van de set. Vraag in het oefenexamen: “Mag u volgens deze specificaties met de ROC Light vliegen?” DJI Insire 2: Maximum Take-Off Weight 4000 gr. Antwoord: “JA!”

Het heeft lang gekriebeld. Naast een creatief bestaan kreeg ik passie voor luchtvaart als baby al met de paplepel in gegoten. Als klein kind ging ik met mijn moeder naar Schiphol om mijn vader uit te zwaaien wanneer hij naar Amerika ging voor trainingen. Nou ja, vanaf het dak dan waar je mooi vliegtuigjes kon kijken. Of die zondagen met mijn oom een rondje Wadden doen met een toestel van Vliegclub Flevo. En sinds enkele jaren staat het oude kantoortje van een andere oom naast de hangaar van diezelfde club.

Als virtueel piloot maak ik al ruim 30 jaar het luchtruim onveilig. Nu wordt het tijd voor het echte werk! Niet in een ‘fixed wing’ waar je zelf aan de yoke moet trekken om te ‘stampen en te gieren’, maar met afstandbediening in de hand, voetjes in de modder en een RPA (Remotely Piloted Aircraft) in de lucht.

Het kriebelde al jaren, maar eind vorig jaar heb ik na lang wikken en wegen een drone van een collega overgenomen om deze tijdens mijn trip naar Bali uit te proberen. Bij zonsopgang op de vulkaan Gunung Batur, en in de edit erna, was ik niet meer te houden. Dit moet ik ook aan mijn klanten aan kunnen bieden! En dus toch de stoute schoenen aangetrokken en mij opgegeven voor de cursus en het examen. Die laatste is later deze week. De basis kennis en regelgeving gingen mij ogenschijnlijk heel makkelijk af. Hopelijk komt hoogmoed niet voor de val, dat zou met een drone niet zo verstandig zijn. Maar als het even mee zit kunnen we vanaf mei de lucht in. De DJI Inspire 2 staat al te popelen om zijn vleugels uit te slaan. Nou ja… de rotors eigenlijk, zoals we in de lesstof hebben geleerd…